« Mini cooper S R53»

Gepubliceerd op 13-06-2018

Mini cooper S R53 van het bouwjaar 2005 met een W11B16A 1.6 16v motor

Kregen wij aan geboden met als klacht dat deze auto niet of heel slecht wilt aanslaan als auto warm is of als buiten tempratuur hoger is

Deze auto heeft een rijkelijke history aan reperatie’s voor dat de klacht aanwezig is en voor deze klacht zelf (koprevisie , diverse senoren enz enz )

Nadat diverse mensen eral naar gekeken hadden en diverse reperatie’s al uitgevoerd waren zonder resultaat krijg ik deze aangeboden

We zijn zoals meestal begonnen met uitlezen en hier zaten geen foutcodes in opgeslagen.
Na een goede proefrit ( rijd als een zonnetje )alleen stationer viel op dat deze afentoe overslaat

Nogmaals uitgelezen en wederom geen foutcodes.

Zijn live data gaan bekijken , op het eerste oog valt er niks op (tempratuur oke, gasklepstanden oke enz enz)

Aan de hand van de geschiedenis van de auto zijn wij diverse dingen nagelopen 
Onderandere: brandstof druk ,distributietiming met de scope dus meteen ook de nokkenas krukassignaal controleren ,injectiebeeld en ontsteking
Alles is prima (zie foto bij reactie’s)

Opnieuw live data gaan bekijken en toen viel mij op dat de lambdawaarde opeens rijk mengesel blijft zien hier zijn we op verdergegaan

We zijn gaan kijken of die valse lucht trekt 
met de smoke pro, maar hier kwam geen lekkage naar voren niet in het inlaat gedeelte maar ook niet in de uitlaat gedeelte voor de lambda.
Resette van de waardes brengt ook geen resultaat. Dus om verder tegaan moest de lambdasonde vervangen gaan worden want deze is defect .

Nadat deze vervangen is geworden had dit geen resultaat op het starten maar de lambdasonde pendelde wel weer mooi tussen 0.1v en 0.9v maar was die defect door ouderdom of gevolg van?!

Maar het probleem is nog steeds aanwezig 
Dus gaan wij verder.

Waarom start die moeilijk zodra deze warm is 🤔.
We zijn opnieuw begonnen met uitmeten van alle componenten wat nodig is voor te starten en aan teslaan.

Wat toen opviel was dat de lambdasonde wel regelde maar tussen 0.6v en 0,9volt en steeds trager en trager gaat pendelen 
Waardoor er op cilinder 1 , 2 en 4 overslag komt eenmaal een correctie door de ecu loopt die weer netjes en op alle 4 waardoor er geen foutcode word opgeslagen 
Mapsensor gaat dan ook een andere waarde aangeveb en lambda gaat weer pendelen tussen 0,1v en 0,9v en heel langzaam gaat die weer rijker en rijker pendelen

Dus hieruit kan ik concluderen vanuit de lambdasonde waarde dat de motor teveel aan brandstof krijgt

Ik kon mij maar 1 ding bedenk aangezien alles oke is 
Is dat er 1 of meerdere injector(en) lekt en/of geen goed inspuitbeeld heeft

Deze uitgebouwd en jawel ze druppelen na 3 stuks.

Dit verklaard waarom die dan moeilijk tot niet aanslaat bij warme tempraturen

Nadat deze vervangen zijn start de auto weer als een zonnetje

Heeft u ook problemen met uw auto ?
Wij staan voor u klaar

Autodiagnose Eric

F2AA5B0E-A24B-4556-AD39-614FA8DBBB9E-1600582216.jpeg