Nissan Micra K12
Nissan Micra K12 uit 2003 met een CR12DE benzine motor.
De auto word ons aangeboden met als klacht dat de auto niet lekker loopt op 4 cilinders en uitvalt zodra de auto stationer draait.
Diverse personen hebben eral naar gekeken en diverse onderdelen vervangen(nokkenassensor en nieuwe distributie ketting)maar helaas zonder resultaat.
We zijn begonnen met uitlezen,
Hierbij kwam een foutcode naar voren wat betrekking had op een fout op de inlaatnokkenas.
Eerst eens de gasklep schoon gemaakt zodat deze niet meer uitviel tijdens stationer draaien
En inderdaad valt niet meer uit dus dat is al opgelost nu nog het slecht draaien van de motor
Nadat we een combimeting hebben gedaan van krukas - nokkenas kwam naar voren dat de distributie niet op tijd staat( foto1 )
(Foto2 is een voorbeeld hoe die wel moet staan)
dus zijn wij gaan kijken waardoor dit kon
Nokkenasverstelling actuator nagekeken en zelf bediend en deze is helaas defect (zie filmpje bij reactie’s)
Deze zal vervangen moeten worden voor dat we verder kunnen gaan met diagnose stellen.
Helaas zonder het gewenste resultaat.
We zijn verder gegaan met de auto
Kleppendeksel erafgehaald en de distributie op tijd gezet.
Hieruit blijkt dat de distributie niet optijd staat
Deze moet 12 schakels hebben tussen inlaatnokkenas en uitlaatnokkenas
Deze heeft nu 9 schakels dus is niet goed!
Nadat wij een poging doen om de distributie op tijd willen zetten ,zien wij dat de nokkenastandwiel defect is (foto3 oude tandwiel en 4 nieuwe tandwiel
en foto 9,10 en 11)
deze zal ook vervangen moeten worden de verstelling zat helemaal vast .
De motor had dus 2 problemen waardoor de distributie niet op tijd stond.
Plaatsing van de ketting en het nokkenastandwiel defect.
Nadat we deze 2 dingen hersteld hebben
Start en loopt de auto weer als een zonnetje elke start poging perfect!
Nadat we de auto de volgende dag een
eindcontrole willen uitvoeren wilt de auto zeer moeilijk aanslaan ?
Zeer verbaast zijn we begonnen tekijken waardoor dit kwam
Timing stond goed dat weten we van de dag ervoor en daar twijfelde we niet aan
We zagen geen vonk en injector aansturing.
Dus zijn meteen gaan kijken of krukassensor en nokkenas sensor goed werkten
Meteen een combimeting gedaan
krukas-nokkenas zodat we alles kunnen uitsluiten.
En wat zien we ,nadat we een start poging doen wilt die ook aanslaan en zien we dat het nokkenas signaal zich verdraait van
0v naar 12v naar 12v naar 0v gaan (foto 5 en 6)
Een nieuwe nokkenassensor geplaats (foto7)
(wel raar want deze was al vernieuwd)
Daarna starten en lopen en geen problemen meer met het aanslaan !(foto 8)
En de auto rijd als een zonnetje
Autodiagnose Eric