Dit is een voorbeeld waarom wij GEEN E10 brandstof adviseren!!
Dit is een voorbeeld waarom wij
GEEN E10 brandstof adviseren!!
In dit geval ging het over een
Toyota Aygo uit 2007 met een 3 cilinder benzine
Deze kregen wij aangeboden nadat deze bij de dealer is geweest.
Bij de dealer zijn er diverse onderdelen vervangen maar helaas zonder resultaat.
De klacht van de auto is dat die slecht aanslaat als die de hele nacht gestaan had en de eerste 4km geen vermogen heeft.
Na een test rit was de klacht duidelijk aanwezig zodra de motor op thempratuur is gekomen was het vermogen wel beter maar niet geweldig
Je hoorde tijdens de proefrit dat er in de uitlaat ontbranding plaats vond
Bij het uitlezen van de voertuig komt er foutcode P0171 naar boven deze wilt zegen dat die een te arm mengsel heeft.
dat verklaar ook dat de long fuel trim op 25% staan en dus veel te hoog is
Dus wij denken aan 2 mogelijke oorzaken
krukas nokkenas timing staat niet goed
Of
benzine druk is niet in orde
Eerst hebben we de timing nagekeken en deze blijkt in orde tezijn (foto1)
Toch even de kleppendeksel eraf gehaald
Om tekijken of de uitlaat nokkenas ook nog op tijd staat
dit blijkt ook op tijd te staan en hebben we meteen de klepspeling nagemeten
Deze waren niet 100% maar kan niet de klacht veroorzaken .
Dus optie 2 blijft over en zijn we brandstofdruk gaan meten hier komt meteen naar voren dat de druk veel telaag is
Deze bedraagt 1,8bar (foto2) waar deze minimaal 3,2bar moet hebben .
Wat opviel was dat de brandstof zwart is wat eruit komt ?(foto3)
waarschijnlijk is de coating in de binnenkant van de tank los aan het laten en mengt zich met de brandstof
We dachten meteen dat er verkeerde brandstof getankt word
Voorzichtig bij de klant nagevraagd en meteen overlegt wat de reperatie mogelijkheden zijn
De eigenaar bevestigt dat er E10 uit duitsland getankt word(dit is wat wij al dachten)
Wij hebben dit meteen afgeraden om te doen
Omdat deze brandstof op de lange duur defecten veroorzaakt aan het brandstofsysteem en daarna mogelijke motorschade kan ontstaan.
We hebben besloten om de brandstofpomp te vervangen en de de tank helemaal leeg tehalen om tekijken of de coating in de tank niet teveel is aangetast dit bleek heel minimaal tezijn en hebben de tank na grondig schoonmaken laten zitten
Nadat we de :
Benzinepomp vervangen hebben
Tank schoongemaakt
Goede benzine getankt
En een toevoeging bij de benzine
Gedaan hebben
Blijkt de benzinedruk weer helemaal aanwezig tezijn (foto5) 3.1bar wat die minimaal moet hebben
De motor loop hoorbaar mooier en soepeler
En vermogen is weer terug
In de komende tijd zal blijken of er verdere schade is ontstaan in het brandstofsysteem
En rijd nu weer rijd zoals het hoort.
Daarom luid ons advies altijd om geen E10 te tanken om deze problemen te voorkomen