« Opel Astra H die sporadisch uitvalt

Gepubliceerd op 23-07-2020

Nog net voor dat wij op vakantie gaan heb ik nog een leuke storing mogen oplossen.

In dit geval gaat het over een Opel Astra H uit 2005 met een z16xep motor erin
Deze heeft als klacht dat die uitvalt op willekeurige momenten .
Nadat het voertuig uitgevallen is van contact zetten even een minutje wachten en dan start en slaat de auto weer aan.

Nadat er door collega’s naar gekeken is geworden , werd de auto naar mij toegestuurd om het probleem op te lossen.

We beginnen eerst met uitlezen. Er waren zoveel foutcodes aanwezig waardoor er geen aanknopingspunten waren om mee te beginnen.
Nadat ik alle fouten gewist heb ben ik begonnen met rijden om te kijken wat er gebeurd. Na meerdere kilomters gereden te hebben valt eindelijk het voertuig uit.
Ik pak de laptop erbij en begin een voertuigscan te maken. Daar komen diverse foutcodes naar voren met het belangrijkste punt dat er geen communicatie mogelijk was met het motorstuurapparaat(foto1).

Nadat de sleutel uit contact is geweest en een minuutje wachten, start en rijdt het voertuig weer en is er weer comunicatie met het motorstuurapparaat.

Ik ga mij hierop richten waarom dit gebeurd en nadat ik een schema geraadpleegd heb breng ik meetnaalden toe in de stekker van de motorecu om de voedingen en massa te controleren .
Nadat dit gedaan is geworden worden hier vele kilometers mee gereden zonder dat de auto uitvalt . Hierdoor besluit ik de meetnaalden te verwijderen met lopende motor om een wankkelcontact uit te sluiten of te bevestigen.
En jawel hoor bij de laatste naald valt de motor uit , echter niet doordat ik de naald verwijder maar omdat ik met mijn hand tegen de kabelboom aankwam. 🤔
Dit is aanwijzing 2 waar ik meteen mee verder ga en vind ik een losse massakabel(foto2)
Ik start de auto en leg de massa kabel tegen het motorblok aan en na een vonk valt de motor uit (foto3).
Maar dat zou niet mogen het is immers een massakabel .
Ik start de auto opnieuw en wil meten op de kabel , echter gaat dit niet omdat de multimeter uitvalt zodra ik dit wil meten , en wat ook opvalt is als ik de kabel tussen mijn vingers houd ik het gevoel heb alsof ik een slechte bougiekabel vast heb.
Ik kijk in het schema waarvoor deze massa dient om mijn voorgevoel te bevestigen.
En jawel deze is voor de bobine zoals ik al vermoede.
Ik trek de stekker los en ik zie in de stekker een brandplek tussen pin 1 en 2 (foto4)
Ik bekijk de bobine kant en dan zie ik dat ook(foto5)

Dus maak ik de volgende conclusie :
Ooit is de massakabel vergeten terug te worden gemonteerd waardoor de bobine een andere weg maar massa zoekt hierdoor raken de bobine en stekker beschadigd en komt op de massakabel piekspanningen te staan.
En zodra de kabel tijdens het rijden tegen het motorblok aankomt zorgt dit ervoor dat het motorstuurapparaat spanning op zijn massa krijgt wat die niet leuk vind en uitvalt.

Door de bobine en de stekker te vervangen , de massakabel op het blok te monteren kon er weer storingsvrij rond gereden worden.

9325FD22-65D8-4FA0-9E91-3694499B206B-1595525582.jpeg
CC537CD5-398E-4CC4-966B-F1737FE32F0A-1595525582.jpeg
E646552D-06A8-4F30-AD84-C43046A2A6D2-1595525581.jpeg
6E838E9E-07BB-4ABE-B8E9-D934D104557B-1595525581.jpeg
92C8910E-2D23-41D6-AA79-98855FFFF9E1-1595525581.jpeg