« Peugeot 107 die niet wilt aanslaan.»

Gepubliceerd op 09-02-2020

Ik kreeg een Peugeot 107 1.0 benzine aangeboden van bouwjaar 2006.

Dit voertuig wilde helemaal niet meer aanslaan. De eigenaar had zelf al diverse onderdelen vervangen waaronder de krukassensor , de bobine’s, accu enz. maar dat mocht niet baten.

Nu was het mijn beurt om tot een diagnose te komen.

Zoals altijd begin ik met het uitlezen van het voertuig, hierin zaten geen fouten.
Daarna heb ik diverse metingen uitgevoerd.
Zo is de distibutietiming (foto2) nagekeken en vergeleken met een goed draaiende auto. Daarbij kon ik ook meteen de signalen van de krukas (rode lijn) en nokkenassensor (gele lijn) controleren. Deze waren prima.

Na weer een poging met starten, sloeg opeens het voertuig aan, maar zodra ik aan het gaspedaal kwam viel de auto alweer uit. Vervolgens sloeg de auto weer moeilijk aan.
Dit bleef zich nu iedere keer herhalen.
Er waren weer geen foutcode’s aanwezig.

Dan maar verder met meten aan de brandstofpomp en brandstofinjectie en de ontsteking .
Wat opvalt is dat bij de brandstofpomp (foto3) de aansturing (gele lijn) weg valt en daardoor de Ampere(rode lijn)op de pomp weg valt.

Op de schema is te zien, dat het relais aangestuurd word door het motorEcu.

Als we verder meten zien we ook dat de massa aansturing (foto1)van de injectoren (rode lijn) weg valt als ook de massa aansturing aan de nokkenas verstellingsplunjer (gele lijn)op moment van gas geven en uitvalt.

Aangezien dat de motorEcu zorgt voor de massa schakelingen ga ik alle spanningen en massa’s belast meten. Na deze metingen besluit ik na overleg met de klant om een gebruikte motorecu te plaatsen.

Na het vervangen van de motorEcu leek het erop dat het probleem was opgelost. De auto sloeg meteen prima aan en gasgeven was geen probleem .

Maar toen ; zodra de motor op bedrijfsthempratuur is en je wilde gas geven valt hij weer weer uit.😢
Maar slaat vervolgens wel weer meteen aan. Bij een paar keer gas geven viel die vervolgens weer uit.

We gaan weer op onderzoek uit en gaan alle metingen opnieuw doen.
En weer komen we tot de conclusie dat de massa overal weg valt vanuit de motorEcu (foto’s1&2)
Maar dat kan echter niet want dit is nu uitgesloten.

Nu dan maar een meting uitgevoerd aan de massa(geel, groen en blauwe lijn) en stroom (rode lijn) van de motorEcu (foto4) en wat eraan opvalt zijn de piekjes naar de 12volt toe(foto5 uitvergroot).

Dit kan de motorEcu zien en daardoor de massa wegvalt. De vraag is waardoor gebeurt dit. Zorgt er een component voor kortsluiting?

Na diverse onderdelen uit te sluiten , kreeg ik een ingeving om de bougie’s eruit te draaien (bobine waren al reeds vervangen door de eigenaar)
Ik heb deze vervangen door orignele bougie’s(foto6)

En jahoor dit was het probleem
Na vervanging van de bougie’s blijft voertuig rijden en valt niet meer uit.

Waarschijnlijk komt dit doordat de bobine de vonk niet kwijt komt en dit de motorEcu verstoord (op de massa 12volt pieken krijgt) waardoor de massa aansturingen uitvalt.

Zo zien we ; ook al wijst alles naar een oorzaak , dat dit niet het probleem hoeft te zijn. Een ander onderdeel zou ook het probleem kunnen veroorzaken.

Maar ook deze storing is weer opgelost, de klant heeft weer een probleemloze auto.

FDDB9397-10FA-43FD-942C-84B11224CF10-1581244481.jpeg
F846F6C5-E3A2-4350-9693-5CF91BCB4501-1581244481.jpeg
FF83DB2F-0FE8-4F30-9554-6F4D72263B11-1581244481.jpeg
61C74D88-77B6-401B-9834-13AE98846346-1581244483.jpeg
10FA760E-EECF-40B3-8D80-1E6534A905E5-1581244482.jpeg
41B6E7CA-2516-4F9B-BCCB-1ED979D044F3-1581244482.jpeg