Hybride storing VW Touareg
We hebben weer eens een leuke storing mogen oplossen van een
VW Touareg Hybride met motorcode CGEA uit 2012.
Deze had als klacht dat het Hybride systeem niet meer werkte.
De klant was al bij de dealer geweest en komt met een rapportje aan met wat de fout is en wat de oplossing moest zijn (foto3&4)
Wij hebben gezegt dat wij zelf opnieuw onze eigen diagnose willen stellen en daar was de klant het mee eens.
Nadat we eerst een proefrit gemaakt hebben , lezen wij de auto uit en komen met een aardig lijstje (foto 5 ,6 &7)ook merkten wij op dat de motor niet op alle 6 cilinders draaide dit staat ook tussen de foutcode lijst.
Dit probleem gaan wij eerst oplossen.
Nadat we dit eerst opgelost hebben met nieuwe bougie’s te plaatsen kunnen wij ons richten op het probleem waarvoor die kwam.
Het Hybride systeem werkt helemaal niet omdat er een fout optreed op de elektrische rembekrachtiger (P1479). Nadat wij bij de elektrische rembekrachtingspomp gemeten hebben zien we dat er aansturing is en gaan we vervolgens het pompje zelf testen , deze werkte totaal niet zodra je een tik erop geeft draait de pomp even om vervolgens weer ermee op te houden.
We besluiten om een nieuwe pomp te monteren.
Nadat deze gemonteerd is gaan we ongeveer 30km proefrijden en was het systeem weer goed werkend en foutcode vrij, de auto gaat weer terug naar de klant.
Maar helaas na 3 dagen (500km) rijden belt de klant op dat het Hybride systeem weer niet werkte.
Wij vragen meteen om met de auto terug te komen.
Tot onze verbazing is de fout op de elektrische rembekrachter terug (P1479).
Dit zou echter niet kunnen omdat deze reeds vervangen is en getest geworden, waaruit bleek dat de oude pomp ook echt defect was?
Na verschillende proefritten gemaakt te hebben valt op dat de klacht verschillend optreed, voornamelijk als de motor warm (heet)is ,bij een koude motor werkt het systeem prima.
Zodra het Hybride systeem niet werkt komt telkens de zelfde fout naar voren toe P1479.
We gaan weer meten met een opverwarmende motor aan de elektrische rembekrachter. Wat blijkt, er treed een spanningval op (foto1)naar mate het blok warmer wordt . Dit moet een strake 12volt lijn zijn om het moment dat pomp aangestuurt word.
Na meting verricht te hebben is de 12volt stabiel vanuit het relais, echter de massa valt weg en hier moet het probleem in zitten.
Nadat we via orignele documentatie bekeken hebben zien we dat die pomp een massa krijgt van een massapunt op het motorblok (foto2)
Hier zit ook het probleem .
Nadat wij een nieuwe goede massa ervan gemaakt hebben op een andere punt op het blok, zijn alle problemen verholpen en is het voertuig storings vrij .
En rijd het voertuig weer rond met een goed werkend Hybride systeem.